Brand aan boord
Een brand aan boord is een ernstige gebeurtenis. Als de brand niet onder controle kan worden gehouden, waar ga je dan heen behalve in het water? De vuurdriehoek bestaat uit brandstof, zuurstof en warmte. Alle drie moeten aanwezig zijn om een brand te starten, en het verwijderen van enkele in de branddriehoek kan een brand doven. Brandstoffen, zoals benzine en propaan, kunnen zeer gevaarlijk zijn als er geen voorzorgsmaatregelen worden genomen. De dampen van deze brandstoffen zijn zwaarder dan lucht en hebben de neiging om te verzamelen in de bilge en andere lager gelegen gebieden van de boot. Het is essentieel dat u deze gebieden schoon en vrij van afval en puin houdt, omdat ze van nature worden omgeven door zuurstof en alles wat nodig is om een brand te starten en voeden, is hitte. Dit kan komen van zoiets eenvoudigs als een vonk van een ontstekingsonderdeel. Het enige wat je deed was de sleutel omdraaien om de motor te starten en BOEM.
U dient de instructies op uw brandblusser(s) te lezen en te begrijpen. Als er brand ontstaat, moet u voorbereid zijn en niet aarzelen. Pak de brandblusser, activeer hem en richt hem met korte stoten naar de onderkant van de vlammen en blust van links naar rechts. Als u onderweg bent en er brand uitbreekt, stop dan de boot en plaats deze zodanig dat de brand voor de wind is. Beveel iedereen om reddingsvesten aan te doen. Probeer indien mogelijk de brandstofbron naar het vuur uit te schakelen. Pak de brandblussers en controleer de brand.
Onderhoud aan uw brandblusmiddelen
Gedurende het jaar dienen brandblussers gecontroleerd te worden op drukverlies, verzegeling, beschadiging en natuurlijk op de aanwezigheid. Elke drie maanden dienen poederblussers geschud te worden, om zo samenklontering te voorkomen. Neem deze ook mee in de maandelijkse onderhoudslijsten. Daarnaast dienen brandblussers te hangen, omdat een brandblusser die op de grond staat kan omvallen en omdat de blusser dan minder makkelijk verplaatst kan worden. Ook bij een vaste blusgasinstallatie geldt dat deze regelmatig gecontroleerd dient te worden op drukverlies, maar ook op drukverhoging. Drukverhoging kan ontstaan doordat de ruimte waarin de installatie zich bevindt opwarmt. Zeker in de zomertijd kan het gebeuren dat wegens oplopende temperatuur de druk dermate hoog wordt dat de breekplaat in de afsluiter breekt en alle blusgas uitgedreven wordt. Naast de hoge kosten, bestaat ook de kans dat de motoren (als deze hun lucht uit de machinekamer aanzuigen) stilvallen.
Lees ook:
- Soort brand bepaalt uw brandblusser
- Wat is een droge blusleiding?
- 5 feiten over brandblussers
- Kent u de Fire Knock Out al?